joi, 4 octombrie 2012

Trecerea de la gradinita la scoala si cum ajutam un copil sa fie mai organizat

Cu totii avem emotii cind copilul creste si incepe scoala.Se va descurca sau nu ? Va fi organizat sau nu? Stim insa ca acei copii care au succes in activitatile scolare sunt copiii organizati. Copiii dezordonati au probleme cu organizarea timpului si a lucrurilor din jur. Desigur ca orice deprindere si aceasta a organizarii timpului si activitatii are in spate repetate exercitii indrumate de parinti, educatori si mai apoi invatatori. Parintii au aici un rol important in educarea micutilor lor. Bineinteles ca el are nevoie sa stie de ce i se cere sa faca intr-un anume fel .De aceea este necesar sa explicam copilului de ce trebuie sa fie asa. Evident pentru a avea un rezultat bun, munca cu cel mic incepe cu mult inainte de scoala ajutindu-l intii, si, apoi lasind copilul sa faca singur lucrurile pe masura posibilitatilor si puterilor lui. De aceea de exemplu bratele mamei nu trebuie sa fie o prelungire a celui mic( ceea ce inseamna ca de regula mama face intotdeauna lucrurile in locul celui mic). El trebuie sa stie ca atunci cind are nevoie si nu se poate descurca poate cere si gasi ajutor in parintii lui. Exemplul personal joaca un rol foarte important astfel ca, atita timp cit parintii au o viata organizata si bine pusa la punct desigur micutul ii va urma. La inceput bineinteles ca nu are de unde sa stie cum trebuie sa faca asa ca ajutorul parintelui in a-i organiza programul (masa, teme, ora de joaca, ora de culcare) este bine venit insa pe parcurs trebuie lasat singur sa faca acest lucru. Trecerea de la gradinita la scoala trebuie facuta cu tact si rabdare iar scoala nu trebuie prezentata ca pe ceva amenintator, locul unde el va fi pus la punct. Acest lucu nu inseamna sa ocolim realitatea si sa nu ii spunem ca scoala este altceva decit gradinita si ca multe lucruri noi si frumoase va descoperi. Implicati-l in activitati care il privesc. Odata ajuns la scoala copilul are nevoie pentru inceput sa fie ajutat. De aceea trebuie sa i se arate cum sa invete acasa iar organizarea impreuna a programului temelor pentru acasa ii va fi de mare ajutor. Alegeti impreuna cu el o ora care sa ramina programata pentru teme, care bineinteles este indicat sa fie nu imediat ce vine de la scoala deoarece are nevoie de relaxare intre cele 2 activitati. Tot impreuna cu el creati-i un spatiu special pentru studiu, unde sa aiba conditii adecvate pentru aceasta activitate(birou, lumina, instrumente de scris, liniste, etc). Copii au tendinta de amina lucrurile pe care le au de facut la inceput si mai ales mici fiind deoarece ei trebuie sa aiba virsta necesara pentru a intelege ca timpul si ceasul stau la baza planificarii si organizarii.De aceea este nevoie sa fie supravegheat si corectat atunci cind este cazul. Nu numai organizarea activitatii in ceea ce priveste scoala este necesara ci si a acelor activitati care sa fie facute impreuna in familie plecind de la curatenia in casa si pina la cumparaturile saptaminale sau zilnice. Frecvent se intimpla sa ne izbim de atitudinea negativista a copilului.El trebuie ajutat sa depaseasca aceasta atitudine care de fapt ii face mai mult rau pentru ca isi subapreciaza propriile capacitati. De aceea foarte importanta este aprecierea si lauda pentru lucrurul bine facut ori de cite ori se iveste ocazia. Incercati sa vedeti ce face bine copilul chiar si acolo unde nu a reusit sa duca cu succes pina la capat sarcina. Nu ezitati de altfel sa ii spuneti lucrurile bune pe care le-ati vazut in demersul lor. Odata formate aceste deprinderi de organizare a activitatii ii dau copilului siguranta in ceea ce face , ii usureaza desfasurarea activitatilor, ii faciliteaza adaptarea la cerintele scolare.
Psiholog, psihoterapeut – consiliere psihologica  

Adresa cabinet: Bucuresti, Bdul Magheru, nr.32-36
Punct de reper: Piata Romana, ASE.
http://www.cabinetdepsihologiepuchealiliana.blogspot.com
Telefon: 0722 207 760
e-mail: lilianapuchea@yahoo.com
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

CUM SĂ CONTRUIEŞTI O RELAŢIE AFECTIVĂ SUSŢINATOARE CU COPILUL TĂU   A tunci cînd există o relaţie afectivă , susţinatoare, între părinte şi ...